fredag 12 januari 2018

Vinter med renar 


Ja varje år så blir renar påkörda tyvärr och även så trafikanter skadas mer eller mindre . Nu är det inte bara renar som blir påkörda utan allt vilt har tydligen ögat om jag inte tar miste från i fjol . 
Det är alltid otäckt när det handlar om olyckor av alla sorter. 

Renar som håller sig nära vägarna som hamnar mitt i olyckan. De som är på större vägar som står och slickar i sig vägsalt .. 
De är ju som inte rädda för stora lastbilar som tutar  heller . De är nog rätt så vana vid fordon vid detta laget. De fraktas i lastbil många av de och snöskotrar och helikoptrar som susar och far . Ja det har ju som gott fram med utvecklingen även för de renägarna . Deras boskaps djur som har fått följa med i nutidens framfart de med . 





Jag personligen tycker det är fina djur men många hatar dom. Det är väl så att de ställer sig och går på felställen som retar upp folk .
Eftersom det är rätt så många som kommer på en och samma gång .


Att de inte skrämmer i väg dessa djur så lätt heller eftersom de går tillbaka där det är mycket trafik och många som tutar på dem och ändå flyttar de inte på sig . Då blir många irriterade på dessa renar . Det har som ingen brådska på att flytta på sig.

De är ju vana med fordon så .


Tragiskt är det ju när boskapen skall vara så vana med så mycket. Jag äger inga renar eller kor heller . Å varför tar jag upp kor kan man nu fråga sig . Jo för de är boskap med ,men att jämföra kor och renar går ju inte .. Man vallar inte iväg kor som samerna vallar iväg renarna.

Nej det är sant det är två stora skillnader det vet jag . Och jag kan inte samernas historia om detta heller . Men om någon kan berätta så skriv eller länka mig någon sida så kan jag läsa/lyssna gärna . 



Har ni sett så fin teckning den har 😊 jag vet att jag är annorlunda 😂😂😂
Men jag ser väl saker och ting utan för boxen man lever i 😉👍

Nu önskar jag er alla en trevlig fredag . 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar