onsdag 7 december 2016

Dyslexi 


Jag har sedan barn haft väldigt svårt med att lära mig läsa skriva och räkna i skolan  .. Sitter fortfarande kvar med dessa  svårigheter .. kollar nu på nätet och självtest och läser om vad som  är svårighet . Det är massor eller rättare sagt allt stämde på mig .. massor . Hur ska man få kolla och få utredd det .  Det skulle inte alls vara dumt ..Tänker  på min dotter som hade  problem i skolan med. Jag har fått frågan ett antal gånger om jag har Dyslexi och jag har sagt ja det kanske jag har men jag har aldrig gjort någon utredning . 

Undrar om man kan få göra en sådan som vuxen ? Någon som vet om det går .....jag måste kolla  upp detta. Man kan tydligen  fråga en husläkare eller be denne om en remiss till en utredare   som det stod i texten det jag läste . 

Ett funktionshinder  i vardagen   för  många . För mig  var det min skolgång  jag  kom sist i allt och fick icke godkänt  i något ämne. Det var ingen som tänkte  på Dyslexi   , men vad vet jag om det var så vanligt med att folk visste om Dyslexi på den tiden 70-80 talet . Nu är det väldigt uppmärksammat  men inte bara Dyslexi utan alla  andra med funktionsnedsättningar . Det har blivit allt mer vanligt att det görs utredningar men samhället hinner inte med det går alldeles  för fort   med  att samhället inte hinner med . Samhället  går för fort kräver mer  och mer av individer  att vi ska vara högt utbildade  kunna allt på en gång .  Att alla ska kunna och veta allt  klara av allt och massor av mera .

Jag är den som inte gör det  och skäms massor av saker som jag inte klarar av än i dag skäms jag . Känner mig totalt värdelös och okunnig i allt .




(lånad bild )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar