onsdag 15 november 2017

Fortsättning



Jag  laddade ner mina bilder tidigare men  det blev något knas  för det kom aldrig upp vart dom tog vägen . Men så igår  så provade jag igen och då  blev jag glad när allt fungerade som det skulle igen . Jag vet  faktiskt inte vad jag gjorde för fel heller  när det inte kom upp som det brukade . Men nu  är det som det skall vara igen  , tacksam är jag . 

Fortsättningen på grödorna som jag skrev om i förra inlägget  kommer här . 


 Blomkålen ser stor och fin ut men  den var inte så stor som jag trodde . Skall prova  nästa  år och låta dom sitta kvar längre  och hoppas på att de hinner växa till sig lite bättre .

Zucchini  den blev jag så glad för när jag såg att det kom . Jag hade sått mycket tidigare och de blommade så jätte fint men  det kom ju ingen frukt . Så jag sådde nytt och de han komma och bli frukt . Så glad  man blir när det blir något av det man sår  och en grönska som jag vill så nästa år med.


En blå druva som skall tåla ner till - 38   jag ska  fråga min älskade sambo  vad denna heter (just nu så jobbar han i skrivande stund )



Bondbönan som var en rolig växt  och som jag kommer att så igen .



De röda krusbären har jag inget namn för  jag förstår att det finns  många sorter  men jag har inget namn på denna . Och den gav inte mycket bär  detta år . Hoppas den växer på sig så min sambos barn och barnbarn kan skörda   när  vi inte längre orkar  sköta trädgård längre .


JAg har så mycket   grävar idér  i huvudet eller rättare sagt  utökning  brädda och  täckodla som vi gjorde första året i år . Det hjälpte jorden massor att bli mycket  frodigare och det var något som  jag vill fortsätta med .



Min sambo   gillar verkligen att göra nya projekt  och här har han  tagit och återbrukat en gammal  studs matte ram som blev en inramning.
 jordgubbar som skall vara vita men blev röda ;)   he he  men det var nog röda gubbar han satte där  och en taggig  bärbuske  om det var björnbär men det var nog något annat  som jag inte minns  dom blad som är smala    , längst till vänster  på bilden .


Där han har planterat  både gojibär  björnbär  physalis  ut i hörnan  där lyckta står är det  smultron som




Ett körsbärs  träd som vi han smaka  hoppas att det överlever vintern  och kommer med blommor och bär till våren och sommaren  .


Två nya  äpple träd  två olika  som jag ej heller vet namnet på .


Ett plommon träd tror jag detta var


Min sambo  grävde upp dessa och  tog hem det . Det fortsatte att mogna på och vi har kunnat  fått smaka en var


Utökade jordgubbslandet    har blivit i år


Hallonbuskar som   som  blev nyplanterat för det var några som strök med  vintern . Så nu hoppas vi på att de ska klara sig  denna vinter .


Ett nytt projekt på gång     blir mera och flera bärbuskar  som min älskade sambo vill plantera .  Han gillar verkligen att   odla det som går att äta . 


Citrus kärnorna tog sig bra  och  står inne i ett svalt rum   och hoppas på att de överlever  vintern  här hemma .



Här har vi då den  kålbroccolin som sambon odlade han var och är  fortfarande lika stolt och glad över att det han  komma men lika så där  skulle det fått  växa till sig . Blir nya tappra försök   nästa år.


Gigantiska  blad .. Och där har jag en fråga  ni som har odlat  mer än vad jag har gjort . Som jag förstår   så kan man ju äta bladen  och nu undrar jag är det något  här ute som har  provat att  dessa  blad till kåldolmar  ? Skriv och berätta om någon har gjort det .  Kål som kål tänker jag   .




Här sate jag både röd och vit lök  och i mitten en rad ringblomma .   Löken var nog för blöt  om fötterna  för här var det vatten i jorden . Så jag  började på att fylla på med  löv och  annat som  åkte ner  när vi gjorde höst  stängning i stugan . Kommer att fylla vidare och lika så  täcka med papper  och massor av gräsklipp inför nästa års  odlings projekt . 


Lite  större potatis  blev det  likt  som bakpotatis i storlekarna  Men goda . Dessa är då Fransk Mandel  och en bra potatis som inte kokar sönder  och som smakar bra .

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar