lördag 11 november 2017

Lever 



Jo jag lever men  har haft ett väldigt långt uppehåll vill jag påstå och även alla andra som har varit och tittat här på bloggen  har märkt det med.  Jag  tappade sugen  och  idér försvann men så är mitt liv  hur är erat ? 

I alla fall så idag ja nu på morgonen så kokar jag fläsklägg  som jag har rimmat o för första gången i mitt liv . Ska bli spännande  och smaka sedan om det blev för salt eller inget alls  och till det rotmos  hemlagat  så klart . 

Vi har flyttat hem från stugan för länge sedan   det blev för blött och det var som mindre kul att vara i stugan när man inte kan vara ute  ja kan och kan  men det  blev ju  som en sjö på gräsmattan  när man var där nere i trädgårds landet och skulle gå runt . Grävde en bit ner så stod vattnet i jorden . Men vi fick upp  lite av det trevliga varan som vi sådde . Och  längtar redan till våren  på att få börja om att så och gräva  i jorden igen . 



JA det har blommat  när det har kommit upp och så glad som jag har blivit   , första året jag har sått Solrosor  och  vilken lycka :)

Nästa år blir det Solrosor   och hoppas på  flera  andra sorter  . Men i år har det varit kallt och blåsigt  lite för mycket regn i mellan åt . Inte som det blev  för  södra  delar av landet  torrt torrt  värre torrt . 
Allt har  blev  så sent här tyckte jag i alla fall i våran trädgård nere vid sjön där det drog kallt som  attans . 
Men vi har skördat Potatis  rödbetor  morötter  blomkål  den spets broccoli  sallat   , löken tyckte inte om detta år  för de blev så väldigt små detta år . Så hoppas på nästa år lycka och tur . 


Ja provade på att så   denna  .. nu har jag tappat namnet på den med hahaha

Ärtskott som är på väg  och nästa år skall jag prova att ta ärtskott och äta  i sallader . Har aldrig provat det men efter att ha följt Sara Bäckmo   så har jag blivit sugen på att prova  :D



 Detta är då Rödbetor som kommer upp  . Lika så kan man tydligen äta bladen i sallader   blir med att prova inför nästa år .



Bondbönan var ny för mig  blir  så nästa år igen en rolig och god ärta .


Kålen  som mitt underbara hjärta sådde och  vilken lycka att se att det blev något till slut med  den . Har inte laddat ner någon bild på den  tyvärr




Jag var så tacksam att jag  fick tillbaka mina ben  i våras  och kunde gräva  på denna plats  och lika så  bredda potatis landet  lite  här sådde jag   både gul och röd lök och i mitten så sådde jag ringblomma .  Här är det väldigt blöt och tung jord  så  jag har   lagt på med löv och  alla andra  grejer som går  som återvunnit kompost  material
Plus att vi har kört gräsklipp och så roligt att upptäcka  hur jorden blir under den . Det är som att   stor lycka och helt galen blev jag KOLLA .... vilken jord hur underbar som helst . Hahahah som ett barn blev jag  fast jag var inte ensam om det hahaha . 



Dessa blommor tycktes mitt hjärta se först  planterat i en rabatt  så jag ville ju  prova det med och även jag såg det med . Så nu får vi se om de överlever  vintern eller dukar under. 



Jag har gjort lite ändringar  i gräs slänten 




Får se hur många  nyplanteringar som klarar vintern . Den som väntar får se som de heter :)











Glada brudar  Elin Lundström med sin lilla tös Ester 


Att få ligga på Morfars bröst på morgonen   är  en underbar  stund . Goa lilla Ester  som  är så stor nu så hon kryper  snart springer hon  . 






Lilla minsta tillskottet  för  morfar/farfar  som kom i somras är då Edith  Lundström 



Så lik sina syskon  så otroligt  lik på en och samma gång med hennes  uttryck och miner  har jag aldrig sett tidigare . Helt otroligt men nu när hon börja bli några månader så blir hon mera stabil  och lik sig själv . Lika glad  hon som alla andra underbara barn . 



Så har vi då mitt lilla bustroll till barnbarn   Sixten 

Helt otroligt  underbart  . 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar