torsdag 6 april 2017

Stugan 


Ja i går åkte jag till stugan och tog med mig Trixi  och njöt en stund där . Jag har sedan i fredags har jag tagit det lugnt med cyklingen  för jag var så slut och färdig  att jag grät  ja det låter ju hel löjligt . Men  det är väl en sådan ansträngning som brukar bli när jag kör slut på kroppen  brukar hände så när jag jobbade med . Då grät jag i bilen på väg hem .  En skvätt  och  lätta på trycket så gick det bra sedan . 
Så var det denna gång med  och ca 20 min vila på sängen jag somnade och vaknade med nya nappa tag . 

Så   Helgen som var  då  gjorde jag så lite som möjligt  har dessutom haft uppehåll med min Tradil  för min mage sa i från  plus jag hade tagit Alvedon samtidigt  där av . Det blev för mycket av det  piller  men nu mår magen bra igen inget illa månde eller svidande alls . 

Jag blev påmind om  hugg smärta igen i måndags  eftermiddag  och det kan jag säga att det kändes  och det kändes inte alls bra. Skrek rakt ut  och där kom tårarna.... min underbara sambo hade just lagt sig på sängen för att vila och satte sig upp och tittade på mig och funderade ju naturligtvis vad som hände . Han såg min reaktion  och jag sa under tårar och med darrande röst  det där kändes  och det var inte alls bra. . Har känt     att det inte är så  som det ska  i min vänstra höftled . Det klämmer rejält ibland och det ger naturligtvis en rejäl  smärta  jag kan inte vara tyst tyvärr . 


Så idag så har jag tagit en tablett Tradil    och  ta dom igen då  o detta med kläm grejen  lugnar ner sig  , tänkte på att inflammationshämmande ska göra typ verkan   det blir då att fortsätta ta dom  vidare så klart . 

Så denna vecka har jag inte varit ute och cyklat har känt mig nere pgr av det som hände i måndags ,   tappat glädjen fort när man blir påmind fast det har varit Strålande sol och varma grader  men för mig har det inte spelat någon roll . 

Så igår tog jag mig i kragen och tog Trixi med mig och kameran och virkningen  och  åkte upp till stugan en stund  och njöt av stillheten  där. 




Både jag och min underbara sambo längtar tills vi kan flytta ut och börja kunna gräva i jorden  och få ta lite  som  man känner för  stunden . Men   av erfarenhet så vill man göra massor  i alla fall jag är sådan att det är så mycket som jag vill göra  samtidigt . 








I bland så funderar jag  på hur det kommer sig att det tinar upp så här  runt grejer  bara så , men jag kan tänka mig att solens strålar reflekterar  så det blir varmt  och så blir effekten så  som den blir . 

Trixi hon fick sig  tokspratt ibland och börja springa runt som bara den . Så glad hon var och busig . 



Ett tag till dröjer det innan man kan börja greja  på  där det ska odlas . Mycket  väder ska det bli innan det blir sommar . 







Men så länge  sår jag och ser hur det växer här hemma , det är   ingen proffs jag är när det gäller att odla  utan jag provar  mig fram det som överlever de lever vidare och  jag gläds åt det lilla . 




Här  prövas det med potatis  , jag har förgrott dom , jord i en form och lagt potatis  ovanpå  de rotade sig  och sedan så särade jag på dessa och planterade ner dem i denna stora kruka  . Under så har vi en ställning  på jul en låg för att kunna rulla och flytta på den . Detta är då alltså inomhus potatis odling rätt eller fel . esta och prova måste man göra för att se om det fungerar .




 Torkade melonkärnor som jag fick av min lillasyster  för 1 år sedan .. Kom på att jag provar och ser vad som händer. Jag hade lagt dom i vatten först  några veckor  även så glömt bort att se till att det fylls på med vatten  när det dunstar bort .  Kom då till slut ihåg att sätta dom i jorden och hej å hå vad det växte upp . Glad blev jag så klart .


När det ska planteras om ja det vet jag inte  har ingen alls erfarenhet  av detta . Kanske någon av er som läser har erfarenhet av det . När man ska skola om dem  och om man ska plantera som man gör med tomatplantor sätta ner dom långt ner i jorden för att de ska bli kraftigare .

 
Det som blir något av det blir och de som inte blir  gör inget heller . Jag sätter inte  några krav på mina odlingar eftersom jag inte är kunnig  i detta . Jag gör detta för att jag tycker om det  och gläds åt det som blir.

 Dill  ja  att direkt så är det bästa men man kan ju med köpa på matbutikerna  i kruka lika så med många andra kryddor  .





sommar squash  min tanke är att den ska planteras i en större kruka   sedan



Paprikorna  funderar jag  över om man ska plantera  dom som man gör med tomaterna  långt ner i jorden för att få kraftigare .... Får ta mig i kragen och göra det i dag .


Dessa har min sambo  sått  och det är citronkärnor från de vi har köpt i butik  och så roligt att se att de   det blev   små plantor av dom


Lika så här min sambos odling


och här  och detta är då klementin kärnor  jag blev så glad när jag såg att det hade börjat få lite livstecken  från krukan .


Längst ut är då Basilika   som jag tagit från  kruka som jag inköpt från ica . Kollade hur dom gjorde på youtube  en film om hur man tar sticklingar från Basilika . Jag ville prova med .


Och så våran Jätte monster till Alovera planta  den var röten i  rotsystemet så jag ställde en fråga  om råd  på Facebooks sida om krukväxter och det var jag inte ensam om att  ha gjort . Fanns fler som hade misskött den . SÅ här provas det en massa  . Fick klippa bort stora  böjda blad   .


Stor och tung   . Den ska då ha minimalt lite vatten och stå ljust som möjligt typ .  Den står nu i västligt fönster  morgonsol får den men den får ljus .

Ja  jag gillar växter  och önskar  mera . 

Men nu ska jag ta mig en sväng om  blad rummen och kolla in blommorna och planteringarna . Så jag får önska er alla en fortsatt trevlig Torsdag . Och kom ihåg  Va rädd om er och varandra . Kram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar