tisdag 21 juni 2016

Cykelturen som blev en tur till midsommar


Måndagen efter min korta arbetsdag  blev en annan väg än vad jag hade tänkt mig  men den blev bra ändå  , en väg som jag inte hade cyklat tidigare . Jag gillar att cykla på vägar som jag inte varit på tidigare ,men det finns ett oros tanke hela tiden  med på dessa turer . Bland annat  att cykeln går sönder eller att jag kommer på en återvändsgränd eller aldrig finns ett slut på vägen  för jag inte vet vart den går .  Eller något annat hemskt  ska hända ett vild djur som kommer i mot mig och jag inte hinner undan utan blir uppäten ,hahahah nej det tror jag inte  men tanken finns alltid med mig . 


Denna väg var tydligen körbar en gång i tiden men nu var den avstängd  på båda sidor .

Och för mig så var det första gången jag gick över den med cykeln eller överhuvudtaget.


Det var en vacker forsande å




Man skulle ju kunna tro att det är en älv  med ström fors  men även i åar så blir det forsande vatten drag  som övergå till det lugnare vatten igen


Jag kalla denna för katt tass men vad den  heter har jag ingen aning om men söt är det .


Så äntligen så kom jag fram till det omtalade Midsommar firande stället  Siknäs  . För första gången  så hittade jag hit   efter så många år i kommun  på en cykeltur .


Jag förstår att här har det varit massor av aktiviteter genom tiderna som på så många andra ställen .


Med många vackra  byggnader  med historier






Så när jag hade suttit där ett tag så tyckte jag det var dags att cykla hem igen  och jag tog inte samma väg hem utan tog en väg igen som jag aldrig hade cyklat på .



Jag var mitt ute i ingenstans  mitt ute i ödemarken  men vackert var det med de vidderna bland kalhyggen och blåsten




Det var en vit matta där ute av den fina ulliga växten






Jag märkte inte av att det var en bäck jag körde över förren jag hade just passerat så jag fick tvär nita  och kliva av cykeln .


Jag gillar det där lummiga  och såg den där vackra ormbunken  där nere   och  tänkte att den passade så bra där den var . Helt underbart vackert  hela alltet .
   Så fortsatte turen vidare på  vägen som jag cyklade fram  o h huxflux så var det en så vacker timmer stuga

Den bara stod där


Jag tänkte på vad historien kunde berätta om stugan  , tänkte på att den var så nära vägen . Det var ju ingen stuga som någon hade bott i  för ingen skorsten  eller fönster fanns men vad hade den att berätta om .
Men vackert var det i mina ögon .



Men jag kom ut på vägen som jag cyklat på många gånger  till slut och jag kom hem  . 

En cykel tur i historiens tecken eftersom  det var alla vägar och hus har en historia att berätta mer eller mindre . 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar