söndag 30 oktober 2016

Tankar och minnen  


Legat   i sängen och börja tänka och minnas tillbaka  på min tidiga barndom (tänkte lika så under tiden hur mycket jag inte minns från barndomen ) . Men ändå hur det bara kommer upp i huvudet när min mamma och pappa skilde sig  när jag var ca 5-6 år .Fast jag minns inte allt  min 2 år äldre bror fick gå  antingen  förskolan eller första klass  nere i Göteborg  en tid medan jag och han var hos mamma  och mina två äldre syskon var kvar hos pappa uppe i Hällnäs . Sedan byttes det barn  fast det kommer jag inte ihåg . 

Det finns bara små korta  minnen av vad som hände, men jag kommer ihåg  några svaga minnen medans föräldrarna var gifta än och bodde i ett hus tillsammans i Hällnäs  med . Vi hade 9 vita kaniner  en hund och en katt . Om jag finns dom rätt hur det var eller om jag har föreställt mig hur det såg ut efter att både pappa och mina stora syster har berättat . Men nu i skrivande stund så kommer det fram minnen . Bilder  och fler bilder. Jag har som ingen ordning på mina minnen i vilken ordnings följd det skall vara . Det är som ihop klippt  hela tiden . Jag föreställer mig liten ibland och  äldre ibland . Lång  och kort   2-3 år att jag bränner mig på  spisplattan där  är jag inte högre  snarare kortare än spisen .... ser mig från en annan synvinkel .


(  brukar man göra det ?  )  se sig själv från en annan synvinkel?  Som i en dröm  man är med i den och man i aktar sig  själv ?!    Fåret som åt mammas tulpaner i från rabatten  är det någon som berättat det ? Jag tror det .. Ska försöka leta fram bilder sedan och fixa in dom   på datorn . 
Kaninerna  som vi fick springa ner på lekparken och plocka  gräs och blad åt så de kunde äta . De smet   och sprang under ladugården . Katten  Fabian som jag tror den hette som pappa  skulle ta bort . Att han la ner den i den militärgröna ryggsäcken  och gick i väg .   Det stora sovrummet    där vi barn låg  De två vånings sängar som var där .  Och jag tror att mammas och pappas sov rum var där nere . Där är mitt minne borta . Jag kommer inte ihåg hur det såg ut i huset . Vardags rummet ? Hade vi ett sådant i det huset ? Pappas och mammas sovrum ? Var det uppe eller nere ? Köket  tror jag kommer ihåg men det är bara  den gången jag bränner mig på den heta spisplattan ,jag tror inte jag har något minne alls av det huset  jag ser mig som 2-3 år men på ett kort när jag sitter ute  på en barn stol  så ser jag äldre ut. Runt 5-6 år  i alla fall ... i mitt minne   , men jag vet att jag kan  ta fel med  .   Att mamma kör mig   med en man  som  hon har typ raggat upp  på sanatoriet  en alkis  som är där för  vård  tillsammans  med sin kompis  så åker vi förbi pappas jobb .  När vi gör det så säger jag  å där jobbar min pappa .... hur gammal jag är då vet jag inte . 

Minnen kommer  lite här och lite där ... bara små bilder  korta episoder . Jag minns inte mycket. Mamma jobbar uppe på sanatoriet   sitter i växeln där . Hur länge hon gör det vet jag inte . Pappa jobbar på Lameko  . Tant Ada  var min dagmamma ett tag när pappa hade fått mig helt själv . När de hade skilt sig  mamma och pappa .  Dom hade  stora rum  och tydligen hade jag sagt åt Ada en gång .... Vist sa du att jag skulle få en glass (jag tror det var så dom har berättat  Ann-Britt och Ada ) hahahahah ja en finurlig unge var jag  då . 




Hon var snäll Ada och Holger med  som ägde företaget där både pappa och farbror Tage jobbade på . 



Jag måste ladda ner bilder  och visa det lilla jag har . Minnen som kommer och går . Då jag och min bror fick åka tåg ner till Göteborg med mamma och tror hennes  så kallade kille  (alkisen)  och hans kompis .  Minnes från ett ställe i Göteborg  där vi var på någon terminal  stort  högt i tak .. Kissnödig var jag och jag skulle gå på toan .... Jag fick gå själv  4-5 år  och kommer in på toaletterna och hittar en toa där det är översvämning  på . Jag tycker det är  otäckt och går ut  och säger till mamma detta. Men om jag  får kissa eller inte det kommer jag inte ihåg . 

Att jag var på ställen där det är massor av folk   (jag är uppvuxen i ett litet samhälle ) jag vänder mig om för att hinna se  alla människor  för jag ser bara ben . Och när jag vänder mig om så går jag rätt på  stolpe .  Jag gör ju illa mig  och grinar förstår jag , men minnet försvinner sedan . Mamma ser inte eller ser hur jag går men ser inte till mig .  Minnen borta ......

Jag går och ska möta min bror  från skolan eller förskolan ... Det är  grått   och det finns ett stängsel och min bror är sammanbiten  och två äldre pojkar  mobbar han  . Om jag är på samma sida av stängslet eller  ej vet jag inte .  Minnen är suddiga  jag vet inte om jag kommer ihåg rätt .  Jag och min bror är ute på en gård ensamma  det är grått väder inga människor alla är borta . Vi går in i en lång korridor  där det är lägenheter. 
Vi tittar in  genom ett brev inkast  .. Minnen  korta och difusa ... Ingen sammanhållning ... Om jag kommer ihåg eller ej vet jag inte .... Att vi blir kvarglömda på en perrong  och jag grinar  för  mamma åker med  och vi står där  ensamma .....Jag tror det är någon som har berättat detta för mig en gång .

Jag får en bild i huvudet hur det kanske ser ut  . Att mamma berättar att hon ska ha barn med sin kille  (alkisen ) och hånskrattar ... Jag såg inte vad det var som var roligt  i det? Som barn  förstår man inte allt ....

Hur jag och min bror får kliva upp mitt i natten för att vi måste följa med mamma ut  kommer jag inte ihåg .
Men att pappa har berättat  att när jag kom hem till han och då hade han sålt huset och hade fått hyra övre lägenheten av Tant Mirjam och Farbror Axel   ...hur jag la mina kläder nära min säng .... (tydligen så brukade jag inte göra det ) Plus att jag hade blivit äldre då . Förskoleklass 6 år typ....  Att pappa fick åka ner till Göteborg och hämta hem mig för att sociala hade ringt till pappa och sagt åt han nu är det bra med barnen . Att det var tydligen oroliga för oss. Minnen som jag inte kommer ihåg . Men att jag sitter i bilen och  blir trött ... Att Farbror Stig  frågar mig om jag blev trött och somnade . Jag hade tydligen svarat nej  jag vilade bara ögonen .    Humor   (ler ) 
Minnen  som kommer och går  och massor jag inte kommer ihåg . Mina andra syskon har massor av minnen som de behåller för sig själva , detta  skriver jag för min egna del och delar med mig . Ett stycke av mitt privata liv som barn . Massor av minnen av min barn dom som jag inte kommer ihåg  .

Jag vet att när jag brukar prata med  mina två systrar om barndomen så brukar det ploppa upp minnen som jag har glömt bort . 



Min pappa  berättade lite  när jag frågade han . 
Men själv så vet jag inte om jag kommer ihåg rätt eller om jag berättar saker  som de har berättat för mig , men vissa saker kan de ju inte veta när dom inte var där . Och jag tror att det finns massor mer  som jag inte minnes . Ibland skulle jag vilja minnas .  Men jag är ändå glad att jag inte minns allt  eller rättare sagt MASSOR . 






                                                    Ett minne som jag inte kommer ihåg alls .








Men ska leta bland  foton  och se vad jag finner . 





Varför skriver jag nu om detta ...jag har inget att dölja   jag har en massa minnen som bara ploppar upp i huvudet . Bearbetning av min barndom  ja kanske det . Jag har ändå haft en helt underbar barndom  sedan jag fick bo med pappa . Jag vet att det finns barn där  ute  som har haft en vidrig barndom  och har det  .. just nu .   Jag ville bara dela med mig av mina minnen  här och nu .   Alla har vi en historia att berätta . 


Mamma och pappa har  gått  bort nu    och livet går vidare  som för alla andra .  Minne   kommer och går 
berättar och glöms  ,tiger i sina minnen om vissa saker  och lättas i andra . 

Minnen och tankar   bevars  på olika sätt. 

Minnen och tankar för dom vidare .

Minnen och tankar  . 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar