torsdag 26 maj 2016

Äntligen ledig



JA  jag jobbar bara 75%  i hemtjänsten men för mig räcker det och blir över  som igår  då gick jag en delad tur , då började jag kl 07,00 -10,45 -17,45-21,15    Det blev ju lediga timmar mitt på dagen  och jag har inga problem med det , är jag bara inställd på att ha en sådan tur så går det bra. 
Jag vaknade ca 4,30  på onsdag morgon och gick upp  och tog mig värktabletter  den räcker några timmar . När jag var hemma så kände jag att jag skulle ta en om gång till med det men det blev aldrig av . Det fick jag känna fler gånger om  när jag började mitt arbetspass.  Fy för den lede  vad det värkte  och ja grät på vägen hem .  Jag tog när jag jobbade men det tar ju säkert en timme innan den börja värka   i normala fall ja kanske en halvtimme . Men när jag  är i gång redan och jobbar är det som den inte tar överhuvudtaget.  Jag smörjde in ena benet  med tigerbalsam  , vist jag har sovit men värken  finns där kvar i dag med. 
Snart ska jag få  träffa läkaren för  att jag vill nu göra en ATROS operation för det kommer INTE att bli bättre . Jag är rädd att jag kommer eller att det har börjat bli atros i det andra benet  för jag belastar det friska så att säga.    Det är ju så att när man har ett fel i  kroppen så är det hela kroppen som jobbar  på  för att kompensera   det som inte funkar som normalt . 
  
Jo jag känner mig 100 år när det blir så där . Lite illa när mina vårdtagare frågar om  jag har ont  för jag går så illa , Jo jag har lite mer ont men jag är här och jobbar så det ska  gå bra i alla fall. 
Och sedan gråter jag när jag sitter i bilen . 

Nu har det varit en längre period   som det har varit mera ont igen  det tar på orken i det dagliga livet med . Baka städa laga mat  , tappar så mycket  som är så vardagligt . 




Under detta år så har det hänt  lite extra . Pappa Mats  gick bort  och mamma Laila gick bort  Farbror Stig har gått bort  inom loppet av ett 6 månader .   
 Att bearbeta en sorg av en  nära anhörig är ju så olika  för var och en . Jag måste ju vara bra nog udda  tycker jag själv . Jag har länge bearbetat  pappa Mats bort gång  jag påbörjade redan när han levde . För han har alltid funnits där för mig  han har varit båda föräldrarna  mamma och pappa . 

Jag  har tänkt jätte mycket och framför allt när jag blev singel och hade mina mörka dagar och stunder  då tänkte jag väldigt mycket på den dagen då pappa skulle gå bort . Hur jag skulle klara mig  utan han . 

När jag träffade min nuvarande sambo och förhoppningsvis min blivande make i framtiden  ( hoppas jag och vill )   :D         Men när jag träffade han  och fick och får fortfarande lika mycket kärlek och omsorg   så går ju livet mycket  bättre och enklare .   Men även så  när pappa blev sjuk  förra sommaren  och  blev inlagd på sjukhuset så började jag igen att bearbeta på att pappa kommer inte att leva så länge till . Jag förberedde mig själv  . Låter ju hur knäppt som helst men sådan är jag , knäpp . 


Jag tänker och funderar  i många saker . Jag kan inte förutse / förutspå saker och ting  . För den gåvan har jag inte . Jo ibland så händer det saker som jag inte kan förklara . 


Men den dagen pappa gick bort så  kände jag att nu har han kommit till ett bättre ställe i alla fall  och slipper lida mer . Och det är det som är viktigt för mig . Sedan att jag har träffat han igen i dröm som jag och pappa hade pratat om för många år sedan  medan vi pratade om döden och så . För så gjorde även jag och farmor  och hon besökte mig några gånger med. 




Att var och en mister sina nära och kära en gång i livet är en helt naturlig  inslag när vi föds . Vare sig vi vill eller inte .

Sedan jag  träffade min älskade sambo  så har det kommit upp  i mitt sinne och påminner mig om den dagen kommer även för mig att mista en nära   som man älskar så oerhört mycket. Livets gång  men det är ett hårt slag för en som står närmast så klart. 



Men dom glada fina minnen som vi ska plocka fram  och minnas våra kära som gått vidare   ska vi göra . Men stunder och tider  när man längtar efter dom  blir jobbiga och  mörka  i bland  och sorgen  efter dom  kan ta olika tid. 

Att få minnas och längta efter dom och sörja måste var och en få  göra i sin egna takt  och  lika så återkomma i sitt sörjande , vi som är vid sidan om  måste finnas till . Man behöver inte säga så mycket  bara man finns där  i tanken .  








Tankar och funderingar  och minnen, stunder vi alla har 
Tankar och funderingar  och minnen  vi  vandrar  med 
Tankar och funderingar och minnen  vi leva med 
Tankar och funderingar och minnen har vi varje dag



Minnen de goda  vi minnas  i glädje 
Minnen de goda vi plocka fram 
Minnen de goda vi skänker med ro 
Minnen de goda vi minns med glädje 




  

Tack för att vi får vara med 
Tack för att ni var med 
Tack för att vi fick vara tillsammans 
Tack för att vi alla  var här 
Tack för att vi alla är här 

2 kommentarer: