söndag 15 maj 2016

Mycket jobb men så kul 



Ja idag söndag har vi varit till stugan och grejat på  , vi båda känner oss  stela och trötta i våra kroppar efter vi varit och grävt  och kärrat och  påtat i jorden . Men det blir väl bra i  slutet av sommaren med belöning med det vi har satt i jorden . 






Det är alltid roligt  så här på våren och greja på och man har så många  önskningar och idéer  på hur man vill göra med trädgården och odlingarna . 
Men det tar ju tid med att gräva och fixa och dona . 








En massa små lökar som sattes idag  men ändå blev det kvar gul lök sedan så glömde vi den röda löken som vi skulle sätta med men den får vi väl ta till veckan  någon dag. 







Mitt påhitt att gräva  där det gamla jordgubbslandet var en gång i tiden . För förra året så grävde jag upp de plantor som såg ganska bra ut .  Det var ändå inte så stort men det var lerigt  men porös jord men blöt på samma gång.  


Lite i taget så blev det blev det omgrävt  .




Satte mera gul lök  i den pallkragen  som  mitt hjärta tog fram   och evigt tacksam för det var jag .


Mina idéer  fortsatte och hjärtat fick dra fram  lite virke för att jag tycker det som går att nyttja så tycker jag man kan gott göra det.  Ska fylla på med jord i den  högre kragen men det tog slut .



Flyttade lite på kragarna så de kom i  rätt linje  och flyttade på jordgubbarna som jag hade grävt upp i höstas och bara provisoriskt  satt ned . Nu kom dom upp lite  och satte  ihop dom så de blev lite större plantor ser det ut som i alla fall. Nu hoppas jag att de tar ihop sig med varandra och tycker om deras nya(hem)






Husgubben  hade sina egna planer med   så mera matjord och arbete väntar .




Skönt med en överblick  över arbetet som blev gjort idag . Men många  idéer fanns det  i huvudena på oss båda . Planerar och skapar i huvudet.






De stakars  vinrankorna vet vi inte om de är döda eller bara väldigt djupt sovande : Dom ser inte så pigga ut  tyckte inte någon av oss.




Men alla dessa Tomat och Gurka och Paprika plantor ska väl ner  någonstans  med i trädgården  hoppas jag . Vart vet jag inte vart alla ska få plats . Men det löser sig  med tiden . Men jäkligt roligt  är det.


Ja nu känns det i alla fall att jag har något nyttigt i helgen  även om det bara var i dag .
Nu hoppas jag kunna sova gott inatt och  orka stiga upp i morgon  för att jobba .
Men ni där ute  bloggläsare ni kanske  har en trädgård med som ni  har planer för och kanske har gjort dom redan klara .  

 NU kan det få regna med lite i natt på det vi har satt  Löken och Potatisen och satt om Jordgubbarna  så dom får sig lite blött om sina rötter .

Så nu önskar jag er alla en trevlig fortsatt Söndag kväll  och var rädda om varandra  Varm Kram .

2 kommentarer:

  1. Jag kan ta en tomat om du inte får plats. ^^

    SvaraRadera
  2. Jag kan ta en tomat om du inte får plats. ^^

    SvaraRadera