onsdag 21 september 2016

Hösten 







Ja nu har hösten kommit även så hit till Västerbotten   vackert med alla färger men även så lite sådär ångest fullt . Sommaren är förbi och nu väntas vinter med snö slask  kallt och halka  om vart annat. Ja för det har som blivit så  de senare tiden här uppe i Norra Sverige . Väderleken är inte alls som den borde vara . 

Men sommaren har det varit och jag har njutit varenda dag av min ledig tid  och  min semester . 




Men med tända ljus om kvällarna så är det ju med vackert , det syns mera när det är mörkt ute än på sommaren då gör ljus  inte mycket nytta  för mysfaktor  i alla fall.   Äpplen som vi fått av min älskade sambos dotter Elin och dom var goda ska ni då veta. Tack Elin  för dom . 

Vi gjorde i helgen som var lite trädgårds arbete  så här i höstliga tider . Gräva upp och gräva ner  plantera om eller vad jag nu ska kalla det .  Upp med lök och rot   för att förvaras  för att  till våren göra nya försök att få vissa lökar att blomma . Jag har lite tankar och funderingar vart jag ska sätta dom .  Lökar som Amaryllis som ska  vila en stund för att åter drivas på med piskan  om för hoppning att det ska blomma inför julen .  Lökarna såg då bra  och det är väl det som de ska göra . 

Har lite mera  tankar och önskningar om vårens  blommor och planteringar men det får bli som det bli . 
Idee´r  finns det många av . 









Frilands tomaterna  hann aldrig bli mogna   fick tomater  men ingen som blev röd . Tyvärr   men tänkte väl ha dom inne och se om de blir röda  eller så får jag väl hitta på något annat med dom . Ni kanske har  varit med om samma och gjort något av dem ändå .  Förslag tar jag i mot av glädje . 




Gurkorna där i mot har vi ätit av och de 2 som är kvar är inne .



Detta är då Amaryllis lökar   de är stora i löken och ser friska ut .  Ett rejält rotsystem  och hoppas på att de kommer med blommor sedan med .



Dessa  lökar Gladiolus  satte jag för tätt i krukan . Nästa år blir det ingen kruka utan då åker dom i backen


Men även dessa lökar ser fina ut  de har som vuxit till sig . Det var första gången jag har satt sådana här lökar så jag vet inte hur jag skulle klippa av dom eller inte . Men det gjorde jag i alla fall .



Klippte ner Pelargonier som jag köpte förra året och  övervintrade och satte ut dom i år  och sätter om dom och upptäcker att de skjuter  från rotsystemet , jag visste inte att dom gör så . Blir spännande och se om de överlever min tuktning .






Päron trädet som vi införskaffade i sommar  kom med päron men lika så där  hinner de inte bli klara   plus att de har åkt på något sjukdom .... Någon som har erfarenhet och vad ska man göra ? Ska vi kapa trädet med marken eller ? 






Men  hösten är vacker med  sin sprakande färg palett 


I våras köpte vi både röd och gul lök . Och det blev 3 pallkragar med lök , jag är nu den som inte vill slänga bort  de som blir över utan gav bort  rätt så många till Danne med familj alltså Min sambos äldsta son .  Och även de fick över så det räckte .  Men jag tycker det är så kul och få skörda sedan . Potatis blev inte mycket av i år  tyvärr . Planer inför nästa år är redan gjorda tillsammans . Detta är något som jag älskar med min underbara sambo . Han gillar  detta med trädgård och odla  och framför allt det man kan äta. Jag gillar att blanda det som är vackert  och det som är ätbart . Blir en bra kombo  :)  


En ros  som jag fick  som åkte i backen  den blommar gult  får se om den överlever den  norrlänska vinter

den kommer ju med knopp än



Denna vackra ros  fick jag på min födelsedag , lika så  den åkte ner i backen   i samma  krydd trädgård


dessa luktärtor satte vi  lite sent men dom kom med blommor  till slut .

Lite sommar bilder från träd gårdslandet som är full av ogräs i mellan  pallkragarna 

Ärtskidor  som blommade  så fint   goda blev dom med men det fanns även de som blev angripna av något konstigt .


Löjnats hjärta eller var det fänriks hjärta  Den blev flyttad   för förra året klippte min underbara sambo ner dom hahaha utan att veta vad det var . Men i år blommade dom i alla fall .
 



Utsikt från sängen  plus ett projekt som sambon har haft i flera år som blev av i år . Tackar för hjälpen   de som var med  och hjälpte till .  Markus  Magnus Danne   Elin Frida Mathilda  Emma Alla barnbarnen som var med   som invigde den med saft och socker kaka  .




Potatis landet inte många rader bara 2   men det blev inte många potatisar som var under jorden heller .  Hoppas på bättre skörd nästa år .


Det kom   tomatpotatis grejer med efter blomningen . Lite annorlunda . Har en  kompis uppe i Boliden   Inger hon fick vara med om samma i sitt land .


Ett  utökat jordgubbsland  i år .


Lika så Hallonbuskar som är införskaffat  och hoppas på  överlevnad under vinter  och  tillfrisknad och tillväxt inför nästa vår/sommar  med bär .


En del av landet




De paprika plantor som jag sådd själv han aldrig gå i blom  men provar nu på att ta in dom och se om de överlever  och kanske  går i blom . Hoppas kan man alltid göra .



Tog tag i en blom rabatt som var väldigt trång     så jag  har även så grävt upp de som jag satte ner i våras av vår lökarna   som har redan   kommit upp .  Hoppas att de  kan  komma tillbaka inför nästa  vår igen .


Det finns då liv i dom men dom åkte ner  och jag tänkte på hur stora/höga  de skulle  kunna bli .



En kärna som hade rotat sig så glad jag blev  hoppas att de fortsätter  . Det är en  mango kärna . Jag har provat hemma  i köksfönstret men det har alltid ruttnat  så jag har slängt det . Kommer att prova fler.
.
 Rensat  och satt på nya ställen


Lite mer luft i mellan och fick fram  en blomma som jag gillar och hoppas på att den kommer att ta sig och växa till   inför nästa år .  En Akleja  som fanns där men som inte fick kraft nog att få visa sig . Hoppas nu på att det blir nästa år .


De växter som  tog mycket plats fick ett nytt ställe  och som   jag hoppas kommer att överleva .
Hittade fina platta stenar i jorden med som fick komma upp . Platsen är väl inte klar  utan jag vill se hur det kommer att klara sig där .


 Det var lite om trädgården för denna gång .   Jag önskar nu en trevlig dag till er alla . Kram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar