tisdag 10 januari 2017

En artikel 


En artikel  från Kommunal arbetarna  som jag tycker passar bra in  i mitt liv just nu  om jag bortser  dålig hörsel och syn. 
Men  att få uppleva samma problematik för många våra äldre  ja egentligen inte  bara äldre utan alla med värk på olika sätt . 
http://www.ka.se/aldredrakten-blir-som-en-tidsmaskin


Detta reportage  var så bra  jag berättade detta för min chef  och tyckte det vore väldigt bra för alla  i hela vårt avlånga land   att få prova på  detta som dessa har fått möjlighet att få göra   . 

Att få känna på hur det är att gå  omkring med  stel kropp  och ja vi som är då TJOCKA   FETA ÖVERVIKTIGA  vet redan hur det är att släpa på för mycket vikt . JA nu skrev jag en massa  hemska glop ord : Men rak på sak som många andra  häver ut sig  runt omkring oss  som lever  just i detta. 
Jag är en av dom som är FET TJOCK ÖVERVIKTIG  jag vet  hur de tär att gå med en kropp som är tung . Men jag har inte haft problem  med det  förrän jag fick Atros i min höftled  pgr av ett fall  och satte mig illa på min högra höft och DÄR uppkom min skada till höftleds Atros . 


Innan dess var jag en alert  människa som var   ute på promenad  mer eller mindre  varje dag . Jag var ute i skogen  och gick traskade på   och jag älskade att vara ute i skogen ( tills mina gamla koleger började prata om björnen men det är en annan historia ). 

Men efter mitt fall  på isen och smärtan som kom  blev det allt mer sällan  plus jag tappade orken  efter jobbet  . Jag tog mig inte alls  tid att promenera  och de få gångerna så  fick jag  mindre smärta i ljumsken  som jag då inte visste vad det berodde på . 


Men vi köpte hus och jag köpte skidor och stakade iväg   och det gick bra . Det kändes ju naturligt vis   i ljumsken  när jag var ute  på gården och skottade snö . Men jag lärde mig att ta pö om pö.  




Jag tog sparken och  åkte iväg  och våra katter  ville följa med på promenad


Men ibland så blev de så trötta så de la sig ner  och vilade i skuggan det blev varmt i vårsolen 

   Tiger ligger och vilar

Väl hemma så var de tacksamma de fick ligga i skuggan och pusta ut . JA det var för härliga  våra katter  i
Kålaboda  dör vi bodde en gång i tiden .    Där gick jag ut på morgonen  det första jag gjorde  när det hade snöat eller snöade  och skotta  och det sista jag gjorde innan  jag la mig . först ut  sist in .
Men jag höll i gågn fast jag var FET  men jag hade inte lika ont som jag har idag .


Det kom en tid när jag flyttade hit till Robertsfors  när jag  hade en period  med mera smärta  och Innan jag visste om att jag hade höftleds ATROS     då mina lårmuskler  var så inflammerade . Att  gå i ca 1 decimeter snö var tillräckligt  för att det var rent  ett hel.... ete  att gå . Allt motstånd som kom åt mina fötter och jag var tvungen att gå fram  jag hade ingen  ork eller  förmåga pgr av smärta i låren  att lyfta benen  när jag gick .  

Så när våren kom och snö fösvinner blev det alltid bättre . Inget motstånd  för mina ben . 
Den dag jag började att cykla på jobbet var som en chock  för hela min kropp .. Stel som ett järnspett   ont varje liten sten som jag råkade köra över med däcken  gjorde ont i hela mig . Jag hade typ mist min balans när jag skulle vända mig om för att titta bakåt medan jag cyklade .   
Jag tränade upp mig den sommaren  och jag är väldigt glad för det . Cyklade både hemma och på jobbet. 

Hösten kom  och så länge det var barmark och ingen halka så gick det hur bra som helst . MEN  när halkan slog till var det som att knäppa av strömbrytaren för min kropp . Stel som en pinne  värken slog till  så klart det var av stelheten  som värken kom som brev på posten . 



Men som idag  så känns det att mina muskler är inte som de borde vara och det gör då att jag går så illa som våra  vårdtagare stappligt och   skakigt . 
Men som sagt det kommer bättre dag med och mina muskler funkar bättre  och jag  orkar mera normalt . 




En vacker morgon vy från Kålaboda   innan jag åkte till jobbet.

Men det är nu många år sedan jag bodde där .








2 kommentarer:

  1. Kram du starka kvinna
    Kram kram från systeryster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram i massor tillbaka yster syster <3 <3 <3

      Radera