lördag 2 april 2016

Våren och alla fåglar 




Då har våren  kommit hit upp till Norrland  och alla dessa fåglar  som är så helt underbara att både se och höra.  Jag fick följa  med   min älskade sambo   när han  körde  mat  och släppte av mig  efter en grusväg  där det var rätt så mycket av fåglar av den större sorten . 
Jag har ju varken stativ eller några extra kamera objektiv/linser  eller vad det nu heter .  Jag gör det bästa och hoppas på att kunna få in bra zom och  vara stadig på handen .

Men jag njöt av den stunden i alla fall  att få vara där  och se alla dessa fåglar stora  och mindre. 


Dessa var en av gängen som höll låda   







Som sagt var ja .....Detta med att fånga flygande fåglar  är jag inte så haj på  och att vara stadig på handen  är ju  förmodligen en tränings sak  och att hitta bra skärpa   så det inte blir så grådisiga bilder  med . En sak jag får fortsätta träna och  klura ut.  Men jag är glad att jag lyckades att fånga dom .








Dessa var   inte så pratiga av sig  det var någon gång jag hörde dom tog ton .  Det var mest de andra  vita långhalsade som höll igång .

 Lite vår vatten






En hög med duvor   ser det ut att vara .  Men det kanske är kajor med ... Tror i alla fall det är duvor ser så ut på den vita/ljusa sträcket de har på vingarna . Kajan har jag aldrig sett några vita  partier på .



Samma dag  som jag var med och tittade på de större fåglarna så  tog jag en cykel tur  då var det finare väder . Det var det längre in i landet  eller rättare sagt en bit från kusten .  Skatan tog jag när jag  kom hem  efter cykelturen . Jag gillar skatan även om den är en riktig retsticka  men den har så   fina färger   det glänser så vackert när solen lyser på den . 

 Det går ju som sagt var fort när våren sätter igång och bryter isar  på rörliga vatten men vackert är det .
Detta passerar jag  när jag är ute och cyklar .


 Så en vacker bäck fast just detta är en lite lugnare  ställe   av bäcken . 




Blir som skum mjölk 


Jag hoppas att ni alla ska ha en trevlig helg. Nu när det är lördag och jag tog mig i kragen och skriva och lägga in lite bilder här på bloggen . Jag har varit riktigt trött nu denna vecka ,jag har till och med somnat borta  på kvällen  . Vi har varit och sett på film /tv  hos min sambos äldsta son med familj Daniel och hans fru Emma .          Emma brukar somna när vi ser film på kvällen efter att alla barnen har lagt sig . Men jag brukar hålla mig vaken , men nu har det hänt mig två gånger att jag varit så trött så jag har somnat och det hör inte till det vanliga för mig . Trött på morgonen  och ont i kroppen har jag med haft . Kan ju naturligtvis vara att min kropp är inte van att cykla heller  så det ska väl gå över det med. 


Hoppas att ni alla ska ha en trevlig helg och va rädd om er alla dör ute i världen . Varm Kram till er . 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar