onsdag 17 februari 2016

 Nu det sista har det ju varit lite mycket  som hänt på den korta stund på detta året . Det först med pappa som hamnade på sjukhuset och inte kom hem mera , Han sa till mig en gång när jag pratade med han på telefonen att säg åt Hans- Erik att han ringer mig (pappa )   för jag vill veta när jag får komma hem .
Han fick aldrig komma hem till Vindeln  mera , tänk er i den sitsen som han befann sig i  att måste fråga sin son när han får komma hem . Det är sorgligt  att tänka på detta  och tårarna rinner nu i skrivande stund . tanken på hur  pappa kände sig  där han var , han längtade hem     hem till sitt hem trygga hem  bland sina egna saker och sin egna lukt .   Det är nog var och en som känner sig så  bland   någon gång i livet .
Jag kan tänka och även så känna så med .


Att tänka när får jag komma hem ? Hem till sitt trygga plats i livet. Finna ro bland sina prylar  och sin vrå .


Finna ro i det lilla , sårbar som man är
Finna ro i sitt bo  , sårbar som man är
Finna ro i livet , sårbar som man är
Sårbar livet när man inte finner ro




Livet är inte så självklart  när man väl tänker efter , men nu kan man inte gå och tänka så hela dagarna för då blir man inte frisk längre  , att grubbla  på när man ska gå och dö  är inte bra. Men att inte ta allt så för
givet i livet kan nog vara kanske  bra det med . Ödmjukhet men man måste få ta plats  och leva här och nu .

Sedan pappa gick bort så blev jag mera medveten  och började kanske tänka mer på att mitt liv är inte ås långt heller . Jag vill hinna med att uppleva mitt barnbarn som är på väg , en stor glädje till mig .
Det är så mycket som är i tankarna  om hur det kommer att bli .
Livet förändras ju hela tiden  i både sorg och glädje  som livet ska vara .

Att jag är mamma till två en dotter och en son  som jag älskar så jätte mycket. Min dotter som ska bli mamma själv är helt fantastiskt  min som som jag inte har träffat  på över ett år nu tyvärr.
Att skriva om det är ett sätt att bearbeta saker och ting .
Att det blev som det blev med min son att han flyttade till  pappa sin och att jag träffade varannan helg  som det var bestämt genom tingsrätten och sedan att de vuxna som bröt det känns inte alls roligt . Jag har inte gjort något fel i detta jag kommer aldrig att tvinga min grabb att behöva välja vart han ska bo eller att inte få träffa någon av hans föräldrar . Detta är ett tyvärr vanligt fenomen bland vuxna med barn som hamnar i detta. Att någon får bli utan umgänge till sitt barn . Men att barn måste välja mellan sina föräldrar är inte heller ovanligt  det är sorgligt bara för att inte föräldrar drar jämt PLUS att den enas förälderns nya partner lägger sig i är inte heller ovanligt TYVÄRR.
Herre gud det finns massor att skriva om .

Jag ska inte skriva mer om detta men vist jag mår dåligt i detta , och jag har drömmar om det med som slår in när det gäller min son och de två vuxna . Jag gråter när jag vaknar och tänker att det är för jäkligt att det ska vara så här ,men jag får ju förvarningar med så  jag bearbetar ju hela tiden .



Men min pappa som gick bort är en stor sorg  så klart   det är ju så för var och en som mister sin förälder . Han var både min mamma och pappa eftersom dom skildes när jag var liten runt 4-5 år .
Jag har inte så mycket minnen av min mamma som nyss med har gått bort , tyvärr inte så trevliga minnen de få jag har av henne .

På fredag ska vi ha minnes stund/begravning av  pappa . Jag undrar hur det kommer att bli ......Jag bearbetar lite i taget .



  En sådan underbar pappa han var  . Glad och skojade friskt med alla  och social  var han min pappa  vår pappa för han var  pappa till jag och mina 3 äldre syskon . Han tog hand om oss och satte oss först ,
när barnbarnen kom satte han dom först   <3 det var en man  med ett stort hjärta  .


Han älskade djur och natur ,älskade att fiska  . Som barn åkte vi ut med båten på Lillsandsjön   han älskade livet  fast han var ensamstående med 4 barn . Han kämpade  för att det skulle flyta på som för alla andra .

Att åka med han ut i båten en sommar kväll  och han lät linan vara ute  efter båten   när solen häll på att gå ner  , han kanske inte alltid fick napp men det var ett av de stunder som han kunde koppla av förstår jag .

Hatt han kokade mjölk och vi åt skorper  i varm mjölk i djup talrik med socker på . Han lärde allt till sina barnbarn med . Allt som han har lärt oss förde han vidare  till barnbarnen .

Han kliade kliade mig på ryggen innan jag skulle gå och lägga mig , han fanns där när jag vaknade på natten  när jag hade drömt . Jag viskade tills han svarade sedan blev jag nöjd  och somnade , tyvärr hade han svårt att somna om . Men han gjorde mig trygg när jag var rädd .

Han körde mig till tand läkarhögskolan  när jag skulle ha tandställning , han hälsade på mig när jag hade brutit benet  tillsammans med Axel som vi bodde hos .

Han var med i brandkåren ett tag för att dryga ut ekonomin  han kämpade för att vi barn skulle ha det så bra som möjligt .






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar