tisdag 23 februari 2016


     Psykisk ohälsa 









En ledig dag och jag njuter nuförtiden  av de dagar jag är ledig , förr så drog jag inte så mycket av de ledig dagar. När jag var singel så kunde jag sitta i ena fottöljerna  och bara sitta rakt upp och ner  ja hängandes  halvsittandes . Sitta mer eller mindre hela dagen  så. Jag tänkte fantiserade och grät och pratade i telefonen om vart annat  sov när livet slocknade  i huvudet typ . Låter väldigt deprimerande  men så var det ju  sommar som vinter vår som höst  spelade ingen roll om solen sken  , jag var nere dessa dagar . 

När man är där nere och kryper runt i all elände  och önskar något bättre  och så kommer man på sig själv att man är inte ens värld det överhuvudtaget . Utan man duger inte till något  överhuvudtaget . 
När man vill bara försvinna bort  där ingen känner en eller träffar någon långt ute i skogen bland de vilda djuren  och katterna så klart när jag hade dom kvar . 
Jag var inte så långt ner i skalan för att fundera om att ta bort mig , nej så långt bort var jag inte tack och lov för det. Men för många  som kommer i de tankar  kan inte vara så lätta  och för att tala om att komma ut ur det .  Att man tar ner sig så djupt och inte tror på de som är runt omkring en gör allt vad det förmår  för att lyfta upp den person ur gropen .  
Det är verkligen ett häst jobb att klara av att komma sig ur dessa gropar som blivit . 

Det psykiska ohälsan  som ingen helst vill prata om för man vet kanske inte hur man ska bete sig om man  har någon i sin närhet som har den  psykiska ohälsan . 

Varför  är det en skam att känna till den  varför känna skam när man själv är i den  . 
Att skam går före och blunda för det som händer omkring oss . Jag har inga problem att prata om detta men många har det  , så synd  , skammen att bli upptäckt . 


                                                    (bilden är lånad )


Detta har verkligen blivit typ en folkhälsa  fast man kanske inte tycker det. Vad beror det på ? Vad kan man göra för att undvika att hamna där ? Finns det något  för att förhindra detta ? Många frågor  och många svar som inte finns om det .  Men att det borde bli mer öppet  att kunna prata och få den information om de olika delar  som inträffar . Hur  och varför och hur man hanterar   . Psykiatrin har fullt upp  med att kunna hjälpa människor  med psykiska  ohälsan . Många som söker hjälp men får ingen hjälp , VARFÖR  ? Vad beror det på ? För lite pengar för att anställa personal  men lika så okunskap . Med mänsklighet  och förståelse  och en kunskap  upplysning för allmänheten . 

Vad hände  det som utlöste allt detta ? Men psykisk ohälsa har alltid  funnits  mer eller mindre kan jag tro , men det blir bara mer och mer  . 
Vad kan jag göra ? Vad kan du göra ?  Vad kan samhället göra ?




                                                      (lånad bild)



Skolor och arbetsplatser borde gå ut mer om information  massmedia  vad som helst . 
Att folk tar allvar på detta . Det finns massor att tänka , prata om detta diskutera . 

Ung som gammal behöver informeras   mera om psykisk ohälsa . 

Hur ska var och en göra för att  få den informationen som var och en behöver .Det kan var du själv en i familjen  grannen  släkten  vem som helst  den som ser ut att ha det allra bäst kanske behöver dig /mig . 
Att bry sig och att våga prata öppet om det  att sluta döma  och skämmas . 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar